Skantrae

AAN ALLES GEDACHT
Met de presentatie van een nieuw en innovatief dealer-showroomconcept én een nieuwe pay-off tijdens de Bouwbeurs 2019 zet deurenfabrikant en -specialist SKANTRAE een grote punt op de ‘i’ van de positioneringsoperatie die in 2018 is ingezet. SKANTRAE presenteert zich als dé leverancier van houten (maatwerk)deuren, accessoires en services, maar ook als partner van de bouwmaterialengroothandel en de verwerker. “Vandaar onze nieuwe pay-off: SKANTRAE. Aan alles gedacht.”

Manager Marketing Communicatie Frank van Putten straalt als hij de noviteiten toelicht. “De punt achter ‘Aan alles gedacht.’ hebben we bewust gekozen. Wat ons betreft spreken we die er ook steeds bij uit. Het versterkt namelijk de boodschap: SKANTRAE denkt echt aan alles. Van de producten en accessoires tot de dienstverlening en service aan onze dealers en hun klanten, de verwerkers. We hebben het gehele proces niet alleen in beeld, we spelen daarin van A tot Z ook echt een actieve rol.”

Nieuw dealerconcept

Studio JEROENDEJONG ontwikkelde en ontwierp, in samenwerking met SKANTRAE, het nieuwe dealerconcept waarin alle nieuwe innovaties, producten, accessoires en services terug te vinden zijn. Tijdens de Bouwbeurs in Utrecht werd dit nieuwe concept met veel enthousiasme en succes gepresenteerd. “Een introductie waarvan we echt veel verwachten”, zegt Van Putten enthousiast. “Zeker gezien de positieve reacties van enkele dealers die al een voorproefje hebben gehad. Dit concept gaat op de winkelvloer echt helpen, gaven zij ons terug.”
De nieuwe presentatie bestaat uit een wand die modulair met behulp van verschillende panelen te configureren is. Van Putten: “De volgorde is altijd dezelfde, te beginnen met deuren. Deze kunnen worden gepresenteerd in een kozijn zodat ze (werkend) open en dicht kunnen, maar ook in een schuifkast met zelfs 12 stuks. Mensen willen altijd voelen, het moet tastbaar zijn.” Vervolgens plaatsen we een paneel met accessoires, krukken, architraven, plinten etc. Daarnaast een wand met brochure en prijslijsten. We hebben recent al onze brochures vernieuwd en alles opnieuw gefotografeerd. Hierdoor zijn onze brochures nog meer verkooptools geworden zodat klanten het SKANTRAE-gevoel echt mee naar huis kunnen nemen.”

Gevoel en sfeer
In de nieuwe showroompresentatie is volgens Frank van Putten over de hele linie meer aandacht voor sfeer en beleving gekomen. “Zo hebben we direct naast de brochurewand een paneel gemaakt met een grote vullende sfeerfoto. Als de dealer daar met zijn klant voor staat, wanen ze zich echt in de SKANTRAE-wereld.”
Aan dit paneel is ook een 32-inch scherm gemonteerd waarop de dealer via een tablet met de app of de portal van SKANTRAE met de klant de collectie kan bekijken en deuren kan samenstellen. “Ook kunnen klanten hun thuis geconfigureerde deur meenemen en in de showroom verder afmaken of bestellen. Bij dit paneel komt tevens een tafel met stoelen zodat daar echt de verkoop kan plaatsvinden.”

Meer een verkoopinstrument

Vervolgens wordt de SKANTRAE-showroompresentatie afgesloten door een paneel met daarop een visual in de nieuwe huisstijl met de nieuwe pay-off ‘SKANTRAE. Aan alles gedacht’. “Dat is in onze ogen het sterke aan de nieuwe pay-off. We doen zoveel meer dan alleen deuren.  ‘Aan alles gedacht.’ is ook door dealers te gebruiken bij de afronding van een klantgesprek. Hebben we aan alles gedacht? Ons nieuwe dealerconcept is dan ook veel meer dan alleen een presentatie van onze producten, het is nadrukkelijker op de uiteindelijke verkoop gericht. Daarmee helpen we onze dealers actief met de verkoop.”

Trots
“Een verhaal waar we trots op zijn en waarin we geloven”, zegt Ralf Roozeboom, zichtbaar genietend op de beursstand in Hal 10 van de Jaarbeurs. “Op deze plek tonen we alles wat we te bieden hebben en dat mogen alle bezoekers weten. We laten zien dat we waarde toevoegen voor onze dealers en voor zijn klant. En dat we onze kennis markt breed kunnen en willen inzetten. Aan alles denken, dat is wat we doen.”

Slimme smalle panelen
Bij de ontwikkeling van de nieuwe presentatie speelt flexibiliteit een grote rol. “Het is een modulair systeem, dus per dealer aan te passen. Maar de standaardpresentatie met daarin alle bovengenoemde onderdelen past qua afmeting bij nagenoeg al onze huidige dealers. En als een dealer meer ruimte wil vrijmaken om meer deuren in het kozijn te presenteren, kan dat. We kunnen het zo uitgebreid maken als de dealer het zelf wil.”
Maar de flexibiliteit zit ook in de mogelijkheid om het assortiment actueel te houden. Van Putten: “Vooral bij beslag zie je nog weleens dat er oude – en soms zelfs niet langer leverbare – producten getoond worden. Wij hebben er daarom bewust voor gekozen deze panelen smal te houden zodat ons merchandise team eenvoudig een nieuwe kan meenemen en die kan vervangen bij een bezoek aan de dealer.” Deze panelen zijn 60cm breed en kunnen in Zevenaar al voorzien worden van een nieuwe collectie deurbeslag.

Tekst (deels) overgenomen uit een interview op www.mixpro-online.nl